Vill du beställa en offert via formulär? Klicka här!

Våra bästa tips inför mässa (2022)

I den här artikeln kommer vi dela med oss av våra bästa mässtips till dig som ska ställa ut på mässa. Vi kommer att gå igenom vad du behöver tänka på innanunder och efter mässan.

Mässa i Sverige

Sammanfattning av våra tips vid mässan

Nedan ger vi dig en sammanfattning av våra bästa tips inför mässa för dig som ska ställa ut på mässa.

Innan mässan

  • Du behöver en projektledare
  • Viktigt du sätter mål för mässan
  • Se till att du hittar rätt mässa
  • Du behöver veta vad mässan kostar
  • Placering av din monter
  • Håll koll på allt du behöver ta med till mässan
  • Vikten av en checklista
  • Kläder på mässa
  • Giveaways
  • Hur du gör din monter unik
  • Marknadsföring av din monter
  • Fånga besökarens uppmärksamhet
  • Vad är en hisspitch?

Under mässan

  • Fördelar med sittplatser
  • Tävlingar ökar intresset
  • Nätverka utanför din monter

Efter mässan

  • Uppföljning av leads
  • Resultatet efter mässan
  • Visa medarbetare tacksamhet

Så planerar du inför mässan

Välj en projektansvarig

Den här personen ansvarar för att boka montern, organisera logistiken och se till att allt går smidigt på mässdagen.

Förutom att välja en projektledare är ett bra tips att sätta ihop ett team av personer som kommer att hjälpa till med att sätta upp och driva montern. Detta team bör bestå av säljare, produktexperter och marknadsföringspersonal.

Planering innan mässan

Tydliga mål med mässan

Innan du börjar planera din mässmonter behöver du veta vilka mål du har. Vill du generera försäljning? Marknadsföra en ny produkt? Skapa medvetenhet kring ditt varumärke? När du vet vilka dina mål är kan du börja planera din monter därefter.

Försök ha så konkreta mål som möjligt när du sätter dina mål. Om ditt mål till exempel är att generera försäljning bör du sätta upp ett mål för exakt hur många försäljningar du vill göra. Detta hjälper dig att mäta din framgång efter mässan.

Hitta mässan som passar just ditt företag

Det finns mässor för alla tänkbara branscher och produkter. Så hur väljer du rätt mässa för ditt företag?

Det första steget är att undersöka de olika mässor som är relevanta för din bransch. När du har en lista över potentiella mässor behöver du ta reda på mer om varje mässa. Ett tips är att besöka mässan redan året innan ni ska ställa ut. Då får du en bra uppfattning om mässans storlek, vilken typ av företag som ställer ut där och vilken typ av besökare som deltar.

Det bästa sättet att kolla kommande mässor är att besöka allamassor.se. Där kan du söka på mässor efter bransch, datum eller plats. På hemsidan finns även information om varje mässa, såsom besökarantal, priser och utställare.

www.allamassor.se

Håll koll på priset

Kostnaden för att ställa ut på mässor kan variera kraftigt. Det genomsnittliga priset för att ställa ut på en mässa i Sverige är cirka mellan 10 000 – 50 000 kronor. Detta pris varierar beroende på mässans storlek och plats.

Ett tips när det är dags att jämföra priserna är att du ser till att du räknar in alla kostnader som är förknippade med utställningen, t.ex. monterbyggnad, frakt, lön och logi m.m.

Många utställare kan tänka sig att dela plats med en annan utställare, här finns det stora möjligheter att både spara pengar och bygga starka relationer.

Läget är viktigare än storleken

När du bokar får du välja mellan olika platser. Det är bättre att ha en mindre monter på ett bra läge än en stor plats på ett dåligt läge. Det är viktigt att ta hänsyn till mässhallens utformning när du väljer plats. Du vill att din monter ska vara lätt att hitta och väl skyltad.

Inventera och beställ material som behövs inför mässan

Nu när du har hittat en plats för din monter är det dags att börja planera vart du ska placera i den.

Gör först en inventering av det material du behöver för mässan, t.ex. litteratur, giveaways och produktprover. Beställ sedan dessa produkter från dina leverantörer och se till att de levereras till mässplatsen i tid.

Inventering innan mässan

Gör en checklista

Innan mässan börjar finns det mycket att göra. För att se till att allting blir ordnat kan du göra en checklista över alla uppgifter som måste utföras. Sätt dig och skriv ner allt som du vet att ni kanske behöver packa som exempelvis förlängningskablar, tejp, laddare m.m

Förutom att boka din monter och beställa material måste du också ordna resor och boende för ditt team, utforma och trycka din litteratur och skapa eventuella displayer eller skyltar du behöver.

Se till att ha profilkläder på er

Din mässmonter är ditt företags skyltfönster, så det är viktigt att ni gör ett gott första intryck.

Ett tips är att klä er professionellt och bära ditt företags profilkläder.

Använd dig av giveaways

Giveaways är ett bra mässtips och ett utmärkt sätt att skapa intresse för ditt företag och dina produkter.

Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan använda för produkter men dem vanligaste man ger bort på mässor är pennor, profildrycker, anteckningsblock, nyckelringar och muggar m.m.

Vårt profilvatten är en extremt populär giveaway som är väldigt uppskattad.

Vi är Sveriges mest hållbara leverantör av profilvatten och har levererat profildrycker till över 10.000 nöjda kunder i Sverige.

Profildrycker från Smålandsvatten

Använd video eller VR

Om du vill sticka ut från mängden kan du använda video eller vr i montern. Detta är ett utmärkt sätt att visa upp dina produkter och tjänster på ett roligt och interaktivt sätt.

En bra företagsvideo som rullar på tv i din monter ger även ett bra första intryck.

Vi kan starkt rekommendera Flexled som kan hjälpa dig att skapa en imponerande mässmonter. Deras experter hjälper med dig för att skapa en monter som visar upp dina produkter och tjänster på ett proffsigt och engagerande sätt. De kan också hjälpa dig att integrera video eller VR i din monter.

Monter levererad av Flexled

Marknadsför ditt företag redan innan mässan

Ett bra tips för att få ut det mesta av att ställa ut på mässor behöver du börja marknadsföra ditt företag i god tid. En bra start är att marknadsföra dig via sociala medier och din webbplats. Du kan också använda e-postmarknadsföring för att nå potentiella kunder och samarbetspartners med information kring er vistelse.

Planera din monter efter 3 sekunders-regeln

Besökaren har i snitt 3 sekunder på sig att ta in och skapa sig en uppfattning om ert företag. Försök att få besökarens uppmärksamhet redan innan 3 sekunder har passerat.

Få besökarna att stanna hos er

Ibland kan det vara svårt att få besökaren att stanna till vid just er monter. Då kan man om man har lite högre budget exempelvis erbjuda mat, underhållning eller varje inte bara hyra en godismaskin eller liknande. om du inte kan erbjuda dessa saker, försök att vara kreativ och hitta på något som får besökarna att vilja stanna.

Planera din hisspitch

Du har bara några sekunder på dig att göra ett gott intryck, så se till att du vet vad du vill säga och att du säger det på ett tydligt och kortfattat sätt.

  • Berätta vem du är och vad du arbetar med
  • Visa tydligt ditt mål med konversationen
  • Lyft dina säljpunkter som gör din tjänst/produkt unik
  • Låt motparten få en chans att prata också
  • Se till att knyta kontakt och glöm inte återkoppla efteråt
  • Glöm inte att öva på din pitch

Under mässan

Erbjud sittplatser vid din monter

Om du vill att besökarna ska stanna längre vid din monter, bör du erbjuda dem en plats där de kan sitta ner. Då känner de sig mer bekväma och avslappnade, och det är mer sannolikt att de kommer att inleda en konversation med dig.

Använd tävlingar för att öka intresset

Tävlingar är ett utmärkt tips för att skapa intresse för ditt företag och dina produkter.

Tänk på vad du kan ge bort som har med ditt företag att göra. Det kan vara ett produktprov, en kupong för en rabatt på dina produkter eller tjänster eller något annat som är av värde för besökaren. Ett bra tips är att låta dem anmäla sig till nyhetsbrev för att vara med i tävlingen.

Stå inte stilla, gå runt och nätverka

Det bästa sättet att nätverka på mässor är att gå runt och prata med så många som möjligt. Stanna vid andra montrar, presentera dig och utbyt visitkort. Du vet aldrig när du kan få en värdefull kontakt. Detta är viktigt eftersom det ger dig möjlighet att bygga upp relationer med andra företag. Det kan hjälpa dig att få nya leads, hitta nya kunder och samarbetspartners och lära dig om de senaste trenderna i branschen.

Nätverkar på mässa

Det här ska du tänka på:

  • Stäng av eller lägg undan din telefon
  • Rök absolut inte cigaretter under mässan
  • Hela tiden vara glad och trevlig både mot personal och besökare
  • Håll din monter ren och snygg
  • Se till att du har gott om visitkort att dela ut

Efter mässan när du är tillbaka på jobbet

Följ upp dina nya kontakter och leads

När mässan är slut är det viktigt att följa upp alla nya kontakter och leads som du har fått.

Skicka ut ett e-postmeddelande eller ring dem och bjud in dem till din monter nästa gång. Du kan också ta kontakt med dem på sociala medier.

Återkopplar till leads

Utvärdering

Efter mässan är det viktigt att utvärdera vad som gick bra och vad som kan förbättras. Tänk på vad du kan göra annorlunda nästa gång för att göra din mässupplevelse ännu bättre.

Glöm inte att tacka personalen

Kom ihåg att tacka personalen i slutet av mässan, de har arbetat hårt och obekväma arbetstider för att göra den till en framgång!

Att ställa ut på mässa är kul!

Att ställa ut på en mässa kan vara mycket arbete, men det är viktigt att se till att du också har roligt. Så passa på att försöka njuta av mässan och kollegorna så kommer ni garanterat se fram emot nästa mässa.

Vi hoppas att du har fått någon nytta av våra mässtips när du ska ställa ut på mässa nästa gång. Om du har några frågor eller vill beställa profilvatten, tveka inte att höra av dig till oss på Smålandsvatten.

Smålandsvatten

Liknande nyheter

Ny hemsida

Ny hemsida

Vi har har fått en ny och mer funktionsrik hemsida! Vi på Småladsvatten har precis lanserat en ny hemsida som bidrar...

läs mer
Alcospray med logotryck!

Alcospray med logotryck!

Alcospray med hög alkoholhalt på 85% Mycket effektiv mot bakterier och virus. Tillverkad i Sverige. 3,5 års...

läs mer
Kundvagn
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0